Egen Träning 2017-02-16T10:13:02+00:00

Några tips på vad du kan göra vid värk

Här finner du några råd om hur du själv kan hantera uppkomna besvär – kanske i väntan på en akuttid hos oss eller som ett sätt att lösa problemen själv. (listan fylls på vartefter.)

Tips vid ryggskott:

• Håll dig i rörelse, ta gärna en promenad i terrängen, även om det gör lite ont så gör det nytta.
• Undvik sittande, stå eller ligg hellre.

Bra rörelse övningar att göra:

• Ligg på rygg, fotsulorna i golvet och knäna ihop, pendla åt höger – vänster 20-30 ggr.
• Ligg kvar med fotsulorna i golvet och krumma – svanka i ländryggen 15-20 ggr.
• Töj sätesmuskeln via att ligga på rygg, knäppa händerna runt knät och dra det mot motsatt axel så att muskeln töjs, håll kvar i 20sek och upprepa 3ggr.

Tips vid nackstelhet:

• Undvik drag – kyla över nacken, använd en halsduk/sjal eller polotröja.
• Håll dig i rörelse, gärna promenad i terrängen, pendla med armarna.

Bra rörelse övningar att göra:

• Stå eller sitt med rakrygg, lyft och sänk axlarna 20-30ggr
• Vrid huvudet sakta från höger till vänster och tillbaka, upprepa 15-20ggr. I relativt smärtfritt rörelseomfång.
• Töj bröstmuskeln via att hålla armen mot en dörrpost och pressa fram bröstkorgen så att ett töj uppstår i bröstmuskeln, håll kvar i 20sek och upprepa 3ggr.

Medicinering:

• Ta fulldos av receptfria smärtlindrande och/eller inflammationsdämpande tabletter under 5 dagar.
• Tar du annan medicin bör du rådfråga din läkare eller på Apoteket vilken smärtlindrande medicin som passar dig.

Inom kort kommer en övningsbank att läggas upp på den här sidan…
Under tiden hänvisar vi till www.hemovningar.se samt www.balansboll.se